W pobliskiej okolicy Podlesic

Podczas wakacji w 2015 roku spędzałam  z mężem 7 dni na Wyżynie Krakowsko-Częstochowskiej.  Naszą bazą wypadową był trzygwiazdkowy Hotel Ostaniec, położony przy drodze 792 w Podlesicach. Jest to  samo serce Jury,  w spokojnej i cichej okolicy.  Do interesujących nas obiektów dojeżdżaliśmy samochodem. Mięliśmy wykupioną opcję wakacyjną ( 7 noclegów + wyżywienie HB). Inna możliwość zakwaterowania to kamping „Gościniec Jurajski” znajdujący się naprzeciwko hotelu lub gospodarstwa agroturystyczne.

Tuż obok hotelu znajduje się niewielki park linowy, który jest niewątpliwą atrakcją dla dzieci.

Z hotelu można bezpośrednio wejść na ścieżkę prowadzącą na Górę Zborów (462 m n.p.m.) znajdującą się w Rezerwacie Przyrody Góra Zborów, powstałego w celu ochrony skał wapiennych, tworzących najbardziej malowniczą grupę ostańców na Wyżynie Krakowsko-Częstochowskie. Za wejście do rezerwatu należy uiścić opłatę wysokości 2 zł. Na skałkach rezerwatu spotkaliśmy trenujących miłośników wspinaczek. Od strony hotelu, wejście na szczyt Góry Zborów jest dosyć łagodne.  Z góry rozciąga się widok na pobliska okolicę.

Góra Zborów

Skały na Górze Zborów

Na Górze Zborów

Widok z Góry Zborów

Na terenie rezerwatu znajduje się też Jaskinia Głęboka z udostępnioną do zwiedzania wraz z przewodnikiem trasą długości 190 metrów. Ponieważ różnica między skrajnymi poziomami jaskini wynosi około 22 m,  to podczas zwiedzania pokonaliśmy nieco schodów. Jaskinia Głęboka jest miejscem bytowania nietoperzy i pająka Sieciarza  Jaskiniowego.  Za  wejście do Jaskini trzeba zapłacić 12 zł   (bilet normalny)  i 9 zł (bilet  ulgowy).  Bilety  upoważniające do  wejścia  do  jaskini zarezerwowaliśmy  telefoniczne w Centrum Dziedzictwa Przyrodniczego i Kulturowego Jury. (Stąd  też rozpoczyna się zwiedzanie). Rezerwacja telefoniczna zapewniła nam wejście  do jaskini o umówionej  godzinie.  Aby  dotrzeć z hotelu do  miejsca zbiórki, wyjechaliśmy w prawo na drogę 792 i po 1 km skręciliśmy w lewo na parking. Zwiedzanie jaskini zajęło około 40 minut. Wspólnie z przewodnikiem przechodziliśmy czarnym szlakiem,  znajdującym  się  po   przeciwnej   stronie  drogi   792.  Po  przekroczeniu  bramy   wejściowej  znajduje   się  lapidarium  z ustawionymi po prawej stronie ścieżki skałami charakterystycznymi dla terenów Jury. Przy każdej skale umieszczone są tabliczki z ich opisami.

Widok na wejście do Jaskini Głebokiej

W Rezerwacie Przyrody Góra Zborów

Z hotelu do Kościoła Świętego Jacka i Świętej Marii Magdaleny w Kroczycach jest  niecałe 3 kilometry. Piotr Firlej, średniowieczny rycerz maltański, ufundował go w 1427 roku w podzięce za szczęśliwy powrót z bitwy pod Grunwaldem. Na początku była to drewniana świątynia. W 1818 roku drewniane ściany kościoła zastąpiono murowanymi. Poszerzono też wnętrze, dobudowano dwie frontowe wieże oraz dzwonnicę. Kościół został też odbudowany po zniszczeniach podczas I wojny światowej.

Ołtarz główny w tym kościele wzorowany jest na grocie w Lourdes. Wykonano go z miejscowego kalcytu. W kaplicy bocznej kościoła, znajduje się słynący łaskami obraz Świętej Marii Magdaleny. Świętemu Jackowi, drugiemu patronowi,  dedykowano drugą kaplicę z ołtarzem i figurą świętego w otoczeniu dwóch aniołów.

Kościół Świętego Jacka i Świętej Marii Magdaleny w Kroczycach

Około 7,5km od kościoła w Kroczycach znajduje się Okiennik Wielki nazywany inaczej Dużym lub Skarżyckim. Można zaliczyć go do najpiękniejszych ostańców skalnych występujących na Jurze Krakowsko – Częstochowskiej. Ta wapienna skała ma około 50 metrów wysokości. Na jej szczycie znajduje się otwór wielkości 7 x 5 metrów. Okiennik swój kształt zawdzięcza wietrzeniu skał. Do obecnych czasów, wietrzeniu oparły się jedynie najtwardsze fragmenty skały.

Aby dotrzeć do ostańca musieliśmy w Kroczycach zjechać na drogę 78 w kierunku na Kotowice. Potem skręciliśmy w prawo kierując się na Morsko. Po przejechaniu około 11 kilometrów, jeszcze raz skręciliśmy w prawo, w polną i dosyć wąską drogę, która prowadzi niemal pod samą skałę. Po przejechaniu 500 m znajdowało się miejsce do parkowania. Okiennik można obejść dookoła, co oczywiście zrobiliśmy.

Widok na Okiennik

Ostaniec Okiennik z bliska

Wróciliśmy polną drogą. Po dojechaniu do  asfaltowej drogi skręciliśmy w prawo i po przejechaniu nią jednego kilometra, dotarliśmy do Zawiercia Skarżyce z Kościołem Świętej Trójcy i Świętego Floriana.  Kościół został konsekrowany w 1598, w 1610 dobudowano trzy kaplice i jeszcze raz konsekrowano go w 1678 roku. Trzy okrągłe kaplice symbolizują Trójcę Świętą. Kamienne mury. łączą wieże z okrągłymi kaplicami. Od roku 1999 kościół ustanowiono Sanktuarium Matki Bożej Skarżyckiej. W lewym ołtarzu bocznym umieszczony jest obraz Matki Bożej z Dzieciątkiem, który jest przedmiotem kultu. Wokół świątyni ustawione są stacje drogi krzyżowej, a przed świątynią  stoi figura Świętego Floriana. Z kościoła do hotelu mamy 10 km.

Zawiercia Skarżyce - Kościół Świętej Trójcy i Świętego Floriana

Zawiercia Skarżyce – Kościół Świętej Trójcy i Świętego Floriana

Zwiedzanie dalszej okolicy zajęło nam 3 dni.

Zapraszam do zapoznania się opisami trzech tras zwiedzania.