Muzeum Lotnictwa, Grobowce Ming i Art. District w Pekinie – cz. 1

     Drugi dzień zwiedzania rozpoczęliśmy od Chińskiego Muzeum Lotnictwa. Po przyjeździe na miejsce okazało się, że byliśmy tam jedynymi europejczykami. Chińscy pracownicy prosili nas o robienie  zdjęć z nami. Byliśmy nieco zaskoczeni, Nie spodziewamy się takiej reakcji. ale ustawialiśmy się i pozwoliliśmy  na wykonanie fotografii.

     W muzeum wyróżnić można dwie części, jedną,  gdzie  samoloty stoją pod tak zwaną chmurką i drugą  schron  długości niemal 600 metrów, wykuty w górze Datang Shan. Już po przejściu bramy wejściowej zobaczyć można wyrzutnie i samoloty.

     Na  terenie muzeum stoi wiele wraków amerykańskich helikopterów,  najprawdopodobniej  będących  pozostałościami  wojny w Wietnamie oraz powszechnie znane samoloty rosyjskie.

     W  schronie,  przy   każdym  samolocie,   znajdują  się  tabliczki  z  opisami  głównych  parametrów  maszyny  w  języku chińskim i angielskim. Nie jestem miłośniczką lotnictwa. Tym razem skorzystałam z wiedzy mojego  przyjaciela Jacka, który podał mi informacje na temat wielu samolotów eksponowanych w muzeum.

Wejście do hangaru w skale.

     W hangarze wita nas replika Flyer I pierwszej latającej maszyny braci Wright.

Replika Flyer I

     Kolejna sala poświęcona jest lotnictwu cywilnemu.  W głównej hali i najdłuższej części schronu stoi najwięcej  samolotów.

W muzeum lotnictwa można zobaczyć z bliska:

Dwupłatowiec Rosamonde I pierwszy samolot wyprodukowany w Chinach w 1923 roku.

Rosamonde I

Samolot myśliwski MIG 15 produkcji ZSRR używany po stronie Korei Północnej w wojnie koreańskiej. Samolot był na wyposażeniu lotnictwa Chińskiego. W muzeum w Pekinie tych samolotów było najwięcej w różnych wersjach – bojowych i szkoleniowych (samoloty stały w budynku i na placu przed budynkiem)

MIG 15

Samolot  szkolno-treningowy  Jak  17  produkcji  ZSRR.  Jest to jeden z pierwszych samolotów odrzutowych  wyprodukowanych w ZSRR.

Jak  17

 

Samolot wielozadaniowy AN 2 produkcji ZSRR. Samolotem tym jako pasażer latał Mao Zedong.

AN 2

Samolot myśliwski Curtiss P40 Warhauk jeden z najbardziej znanych samolotów II wojny światowej. Brał udział po stronie chińskiej w walkach z Japończykami.

Curtiss P40 Warhauk

Samolot myśliwski Ła 9 produkcji ZSRR był wykorzystywany w wojnie koreańskiej po stronie Korei Północnej. Był również na wyposażeniu lotnictwa chińskiego.

Ła 9

Samolot  myśliwski  Grumman,  produkcji  amerykańskiej,  który  brał  udział  po  stronie  chińskiej w wojnie japońsko-chińskiej,w 1937 roku.

Grumman

Samolot bombowy Ki 48 produkcji japońskiej, po raz pierwszy został użyty bojowo w Chinach  w 1940 roku. Jest to prawdopodobnie  jedyny  oryginalny  egzemplarz  samolotu,  który  się  zachował  do dzisiaj. Nawet Japończycy nie mają oryginału i zbudowali tylko replikę tego samolotu.

Ki 48

     Po wyjściu z hangaru widać cały rząd samolotów.

     W drodze do wyjścia mija się pomniki lotników.

     W sumie w muzeum zobaczyliśmy kilkaset latających maszyn. Zbiór jest naprawdę imponujący.

     Przy wyjściu spotkaliśmy  bohatera  narodowego, starszego pana w mundurze, z licznymi medalami  na  piersi.  Też  zrobiliśmy z nim pamiątkowe zdjęcie. Spacer wśród latających eksponatów zajął nam około dwóch godzin.

     Drugim punktem dnia były grobowce dynastii Ming usytuowane u podnóża wzgórz Tianshou w dystrykcie Changping. Pochowano  w nich  13  z 16  cesarzy.   Wybudowano  je  zgodnie  z  zasadami feng shui.  Otoczone  są  z  trzech  stron  wzgórzami i otwarte od strony południowej, co chroni je od złych duchów, które mogłyby tu dotrzeć z wiatrami wiejącymi z północy. My weszliśmy do najbardziej okazałego Chang Ling.

Kasy biletowe do grobowca Chang Ling

     Spoczywa w nim trzeci cesarz Yongle, panujący w latach 1403-1423. Przeniósł on stolicę Chin z Nankinu do Pekinu, nadzorował też prace budowy Zakazanego Miasta. Podczas swojego panowania podjął pięć wielkich zwycięskich wypraw przeciwko mongolskim koczownikom. Aby dojść do najważniejszego budynku, przeszliśmy przez Bramę Nadzwyczajnej Przychylności.

Dekoracyjnie wykonany fragment dachu

Po prawej stronie stoi Pawilon Stel zawierający inskrypcje z czasów dynastii Qing. Grobowce znajdują się na liście światowego dziedzictwa UNESCO.

Pawilon Stel

     Naprzeciwko  bramy stoi Pawilon Nadzwyczajnej Przychylności, w którym umieszczony jest posąg cesarza Yongle.

Pomnik cesarza Yongle

     W jednej linii z Bramą Nadzwyczajnej Przychylności, Pawilonem Nadzwyczajnej Przychylności i mniejszą bramą stoi Wieża Duchów. Po schodach można wejść na piętro, z którego rozpościera się widok na okoliczne wzgórza.

Brama Ling Xing

Wieża Duchów

Na Wieży Duchów

Widok z Wieży Duchów

     Tego dnia spacerowaliśmy jeszcze po Art. District, zwanej Dzielnicą Sztuki 798 lub Fabryką 798. Wejście jest darmowe. Dawne pięćdziesięcioletnie, wojskowe, fabryczne budynki i ulice stały się galerią sztuki współczesnych artystów.

     Na ulicach ustawione są liczne rzeźby. Art. District ma swój niepowtarzalny klimat.

     Warto zaglądać też do sklepików z pamiątkami.

W jednym ze sklepów w Art. District

      Dzień szybko minął.  Kolejnego, czekała nas wizyta w herbaciarni, spacer ulicą Qianmen i po placu Tiananmen oraz zwiedzanie Zakazanego Miasta.

    O kosztach  wejściówek, jedzeniu oraz zwiedzaniu Pekinu i okolic można poczytać zaglądając do kategorii Chiny. Zapraszam.

Dodaj komentarz