Malta zimą – kilka praktycznych rad

Jeżeli myślisz o zwiedzaniu Malty, to zima jak najbardziej nadaje się do takiej formy wypoczynku.  Dużo cieplej niż w Polsce, mniej turystów niż latem, a to większy komfort zwiedzania.  Jeżeli myślisz o kąpielach i nurkowaniu to wybierz inną porę. Chociaż raz udało mi się zobaczyć kapiących na plaży Mellieha Bay.

Mellieha Bay zimą

Pogoda zimą

Podczas naszego pobytu, 23 – 30 stycznia, temperatura powietrza wahała się od 8oC w nocy do 17 oC w południe. Przy bezchmurnym  niebie  (takie też mieliśmy nie raz),  można  było wygospodarować  nieco  czasu,  na poleżeniu na leżaku  w  słońcu i nawet troszeczkę się opalić. Ranki były chłodne i przydawała się lekka kurtka. Podczas naszego pobytu pokropiło w dzień i raz mocniej padało w nocy. Chodziliśmy też w samych sweterkach i letnich butach. Najlepiej ubierać się na tak zwaną cebulkę.

Komunikacja autobusowa

Na Malcie obowiązuje ruch lewostronny, i nie każdy decyduje się na wypożyczenie samochodu. Dodatkowo w miastach jest wiele wąskich uliczek. Bez samochodu, można bez problemu zwiedzać wyspę, korzystając z komunikacji autobusowej. Tak też zrobiliśmy i my.

Mapa – Transport Publiczny na Malcie i Gozo

Zimą, za bilet jednorazowy na przejazdy trwające do 2 godzin, nawet z przesiadkami, płaci się 1,50 euro. My zdecydowaliśmy się na kartę tygodniową za 21 euro, kupiliśmy ją na dworcu autobusowym w Bugibba. Przy 14 przejazdach wyjeździmy limit, a jeżeli będzie ich więcej, to mamy już oszczędności. Ja skorzystałam z niej 17 razy.

Autobusy zatrzymują się na żądanie. Pamiętajcie, na przystanku machamy ręką, gdy chcemy wsiąść do autobusu, w autobusie wciskamy przycisk, gdy chcemy wysiąść. Wchodzimy przednimi drzwiami, kupujemy u kierowcy bilet lub przykładamy do czytnika kartę. Na przystankach są rozkłady z zaznaczonymi przystankami i godzinami odjazdów. Trzeba je przyjąć nieco na słowo honoru. Jeżeli nikt nie wysiada na kilku przystankach, to czas podróży  znacznie się skraca. Przystanki autobusowe znajdują się w pobliżu atrakcji Malty. Bez problemu dojedziemy  autobusem z lotniska. Przystanek znajduje się tuż obok terminalu i jest dobrze widoczny. Na głównych liniach autobusy jeżdżą co pół godziny, na mniej uczęszczanych co godzina. Zazwyczaj mieliśmy miejsca siedzące. Nie zdarzyło się, że z powodu przepełnienia, autobus nie zatrzymał  się  na przystanku.  Na początku zrobiłam  zdjęcia  z rozkładami jazdy i rozpisanymi głównymi przystankami  jazdy (w rzeczywistości  jest  ich więcej, dzięki czemu mogłam kontrolować, kiedy wysiąść. Za każdym razem ustalałam trasę korzystając z mapy Google, głównie gdy trzeba było się przesiadać, dobrze się sprawdziło. Zazwyczaj nazwy kolejnych przystanków są wyświetlane w autobusie i zapowiadane. Zdarzyło się, że jechaliśmy bez takich udogodnień. Wówczas proponuję kontrolować kolejne przystanki  czytając  ich  nazwy,  podczas przejazdu. Jest to naprawdę bardzo czytelne. I na koniec, kierowcy  jeżdżą szybko i mało ostrożnie, jak możecie zajmujcie miejsca siedzące.

Autobusy na Malcie

Zwiedzanie zimą

Zimą nie ma tłumów, ani w miastach, ani w zabytkach. Zwiedza się komfortowo. Czasami ma się je wyłącznie dla siebie. Niektóre atrakcje zamykane są godzinę wcześniej.

Zabytki

Jest ich dużo jak na powierzchnię wyspy. By ograniczyć koszty zwiedzania można zakupić za 50 euro Heritage Malta Multisite Pass. (obszerny opis). Poza nią są jeszcze płatne wejścia, chociażby do Hypogeum, konkatedry św. Jana  w Valetta, muzeum samochodów w Bugibba i wielu innych znajdujących się w prywatnych rękach. Jeżeli nie chcecie  zwiedzać z Malta Multisite Pass, możecie kupować bilety łączone, wychodzi taniej. Niektóre obiekty otwarte są tylko trzy razy w tygodniu.

Wybór miejsca noclegu

Jeżeli chodzi o zwiedzanie, mi sprawdziło się w Qawra. Jest dobre połączenie autobusowe z  najważniejszymi miastami. Mieszkałam w hotelu z opcją All inclusive . Poza wyjazdem na Gozo, na wszystkie posiłki przyjeżdżałam do hotelu. Dało się zwiedzać do południa (pora lunchu), lub po południu do kolacji. Jeżeli chcecie pływać w basenie wybierajcie hotele z basenami wewnętrznymi.

Gniazdka

Gniazdka na Malcie są typu angielskiego, z trzema płaskimi bolcami. Dobrze zaopatrzyć się wcześniej w przejściówkę. W hotelu, co prawda były dwa gniazdka z przejściówkami, ale  do jednego podpięty był kabel telewizora.

Przed wyjazdem obawiałam się  pogody. Bez potrzeby. Naprawdę było ok.

1. Odpowiedz

jednak nie wytrzymałam do wieczora 🙂 Z tego co pamiętam, ja płaciłam dużo mniej za bilet autobusowy, ale to było przed zmianami cen. Wstrzeliliśmy się na ostatnią chwilę. Z niecierpliwością czekam na ciąg dalszy. Pozdrawiam Cię serdecznie.

• admin, 10 lutego 2018, 17:04
    • Autor

Wydaje mi się, że te 21 euro to i tak niewiele. bo daje to możliwość dotarcia do wszystkich atrakcji Malty, bez wynajmowania samochodu. Powoli przymierzam się do kolejnych wpisów. Też pozdrawiam.

• Maria, 11 lutego 2018, 17:55

O Malcie myślę, bardzo intensywnie.
    Chciałabym pojechać w marcu. Jak myślisz, czy w marcu jest tam już wiosna?
    Pozwolę sobie zostać u Ciebie na dłużej:)
    Pozdrawiam i również zapraszam do siebie:)

• admin, 11 lutego 2018, 20:50
      • Autor

O Malcie będą kolejne wpisy już niedługo. Wiosennie było na wyspie w styczniu, to w marcu może być tylko lepiej. Pozdrawiam i serdecznie zapraszam do zaglądania do mnie.