Trasa Transfogarska- atrakcja rumuńskich Karpat

Wybierających się do Rumunii samochodem, zachęcam do zaplanowania podróży tak, by przejechać się trasą Transfogarską. Jest to asfaltowa droga krajowa 7C osiągająca w najwyższym punkcie wysokość ponad 2000 m.n.p.m. Biegnie ona z północy na południe, lub według uznania czytelników, z południa na północ. Łączy Transylwanie z Wołoszczyzną. Zbudowana została w latach 1970 – 1974 za czasów Nicolae Ceausescu, prezydenta dyktatora Rumunii.  Na decydujących się na przemierzenie Trasy Transfogarskiej czeka mnóstwo serpentyn, wijących się między wzgórzami Karpat oraz zieleń porastająca wzgórza i przepiękne widoki. Ja jechałam nią w drodze do Bułgarii, czyli z północy na południe. Pokonując samochodem liczne zakręty trzeba pamiętać o umiejętnym zjeżdżaniu górskimi serpentynami. W innym wypadku grozi przegrzanie układu hamulcowego lub jego awaria, a nikt tego nie chce zwłaszcza za granicą. Jak najmniej korzystajcie z hamulca, zjeżdżajcie na niskim biegu, stosujecie technikę tak zwanego hamowania silnikiem.

Na trasę Transfogarską (7C) wjechaliśmy jadąc z miejscowości Sybin do Braszowa. Już z daleka widać było szczyty Gór Fogaraskich.

Szczyty gór Fogaraskich

Pierwsze kilometry drogi to prosty odcinek na płaskim terenie, ale z kolejnymi kilometrami teren się wypiętrza i zaczynają się łagodne zakręty. Pierwsza miejscowość, którą miniecie, nazywa się Cartisoara. Charakteryzuje ją typowo rumuńska zabudowa. Im dalej tym więcej zakrętów. Na piękne krajobrazy trzeba jeszcze zaczekać, bo wzdłuż drogi rosną drzewa zasłaniające okolicę.

Co jakiś czas dla jadących przygotowano zatoczki, gdzie można zatrzymać samochód, wyjść z auta, podejść pod potoczki i podziwiać wodospady oraz okoliczne widoki.

Po pewnym czasie zaczynają się prawdziwe atrakcje. Nie ma drzew, które ustępują miejsca łąkom z licznymi głazami.

Widać już asfaltowe serpentyny. Tu czekają na Was pocztówkowe wręcz krajobrazy. Zatrzymajcie samochód,  spójrzcie na krętą drogę opadającą w dół i linię elektryczną ze słupami. Ten widok jest  naprawdę rewelacyjny. Moim zdaniem, zdjęcia nie oddają w pełni całego uroku okolicy.

Serpentyny trasy Transfogarskiej
Serpentyny trasy Transfogarskiej

Trasa Transfogarska wytyczona jest wzdłuż brzegów jeziora Vidraru na rzece Ardżesz. Dojedziecie nią do ogromnej tamy Barajul Vidraru. Możecie tu zrobić krótki postój.


Tama Barajul Vidraru

Jadąc dalej, mijać będziecie też wzgórze z ruinami trzynastowiecznego zamku Cetatea Poenari.  W XV wieku należał do słynnego Włada Palownika, który go umocnił i zrobił z niego obronną fortecę. Włada Palownika uważa się za  pierwowzór hrabiego Drakuli, postaci literackiej stworzonej przez  Brama Stokera.  Do zamku usytuowanego na wzgórzu można się dostać pokonując niemal 1500 stopni schodów.

Zamek Cetatea Poenari – siedziba Włada Palownika

Pokonując trasę będziecie przejeżdżać przez liczne tunele.

Droga Transfogarska

W roku 2007, kiedy to miałam przyjemność przejechać się tą drogą, w oddali widać było pasące się owce. Trudno było je odróżnić od leżących tam kamieni.

Przy drodze pasły się świnie, na szosę wychodziły osły i konie, niemal zaglądały do okien w samochodzie.


Ciekawa jestem czy po 12 latach zwierzęta nadal wychodzą na trasę Transfogarską?

Dojeżdżając do miejscowości Curtea de Argeș, możecie powiedzieć, że przejechaliście całą trasę. Musicie wiedzieć, że trasa Transfogarska jest drogą sezonową. Tunel położony najwyżej, ze względu na warunki pogodowe, opady śniegu, jest zamykany od października (lub listopada) do kwietnia (lub maja). Planując trasę, pamiętajcie, że na przejazd i postoje trzeba przeznaczyć od 4 do 5 godzin. Mam nadzieje,że zachęciłam Was do przejazdu tą drogą.

    • Enzo Den, 14 maja 2019, 20:12

    Odpowiedz

    Trasa Transfogarska i droga Troli to moje dwa marzenia do spełnienia 😊

      • admin, 14 maja 2019, 21:33
      • Autor

      Odpowiedz

      Drogą Trolli też chętnie bym się przejechała.

  1. Odpowiedz

    Słyszałam o tej drodze i z przyjemnością obejrzałam zdjęcia. Pięknie.

      • admin, 22 maja 2019, 22:14
      • Autor

      Odpowiedz

      Jeszcze lepiej droga prezentuje się w rzeczywistości.

Dodaj komentarz

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.