Rejs po Pregole w Kaliningradzie

Pregoła jest najdłuższą rzeką Obwodu kaliningradzkiego w całości leżącą na jego obszarze. Ma 123 km długości i ujście w Zalewie Wiślanym. Przepływa  przez Kaliningrad, gdzie nad jej brzegami stoją znane i warte zobaczenia obiekty historyczne. Rejs po Pregole w Kaliningradzie  jest dobrym sposobem zwiedzania tej części miasta szczególnie dla osób chcących zobaczyć je bez męczenia nóg.  Stateczki zabierające turystów na rejs znajdziecie w okolicy dwóch znanych atrakcji Kaliningradu:  Wioski Rybnej i Muzeum Światowego Oceanu. Pływają one około 50 minut i za taki rejs trzeba zapłacić 500 rubli. Ja z grupą znajomych skorzystałam z tej atrakcji przy okazji pobytu w Muzeum Światowego Oceanu. Niewielki statek zabrał tylko naszą ósemkę, mieliśmy prywatny rejs  z miłym kapitanem przekazującym nam w języku rosyjskim informacje o mijanych obiektach. Co można zobaczyć  udając się na rejs po Pregole w Kaliningradzie?

Most Dwupoziomowy

Wybudowano go  w 1926 roku. Jego masa ma ponad 1000 ton. Dolnym piętrem jeżdżą samochody, górne przeznaczone jest dla pociągów. Przed wojną środkowa część mostu obracała się w poziomie o 90 stopni, w niespełna 3 minuty. W 1945 roku, wycofujący się z miasta Niemcy wysadzili most w powietrze. Po odbudowie mechanizm obrotowy zastąpiono podnoszącym.

Port

Po przepłynięciu mostu wpływa się na teren portu. Pierwsze wzmianki o kaliningradzkim porcie pochodzą z  1339 roku.  Kaliningradzki port, w którym wyróżnić można port rzeczny, port rybacki, port handlowy nie zamarza nawet podczas srogich zim. Płynąc Pregołą, mijaliśmy różne statki stojące po obu stronach nabrzeża. Stan wielu z nich, mówiąc najdelikatniej, nie był najlepszy.

Cerkiew pod wezwaniem św. Mikołaja Cudotwórcy

Na terenie portu, w otoczeni portowych żurawi, stoi niewielka cerkiew pod wezwaniem św. Mikołaja Cudotwórcy, świętego katolickiego i prawosławnego.

Na uwagę zasługują też zabytkowe budynki portowe zbudowane z czerwonej cegły. Na jednym z nich, tym stojącym blisko cerkwi, zauważyć można jaśniejsze odcienie czerwieni. Są  to ślady po zniszczeniach wojennych powstałych w wyniku bombardowania Kaliningradu.

Muzeum Światowego Oceanu

W drodze powrotnej z portu płynie się wzdłuż nabrzeża Piotra I, przy którym zlokalizowane jest Muzeum Światowego Oceanu. Od strony wody zobaczyć można Hydroplan Be-12, okręty muzea: okręt podwodny B-413, statek badawczy Kosmonauta Wiktor Patsaev, radziecki statek badawczy VITYAZ, pływającą  latarnię morska –IRBENSKY, trawler  rybacki SRT-129.

Hydroplan i okręt podwodny
Statek badawczy Kosmonauta Wiktor Patsaev
Pływająca latarnia morska –IRBENSKY

Płynąc w kierunku miasta mija się przerwany most, któremu brak środkowego przęsła.

Za mostem widać budowę kolejnego budynku – Planeta Ocean, któremu nadano  kształt kuli. Powiększy on  ofertę Muzeum Światowego Oceanu.

Tuż obok stoi pomnik pionierów podboju Atlantyku i postać świętego Mikołaja Cudotwórcy.

Estakada

Estakada długości 546 m przebiega nad odnogami Pregoły i Wyspą Kanta. Wybudowano ją w 1972 roku. W drodze powrotnej, po przeciwnej stronie wyspy Kanta, zobaczycie  fragment boiska do koszykówki ulokowane pod estakadą. Moim zdaniem jest to ciekawy pomysł na wykorzystanie niezagospodarowanej powierzchni.

Giełda Papierów Wartościowych

 Po przepłynięciu pod  estakadą, po prawej stronie, widać okazały  gmach dawnej Giełdy Papierów Wartościowych, w którym obecnie mieści się muzeum.

Dawna giełda papierów Wartościowych

Wioska Rybna

Widać ją w całej krasie po przepłynięciu pod estakadą. Jest to kilka  budynków i latarnia morska. Przy wiosce jest mały port, z którego odpływają stateczki w rejsy po Pregole.

Wyspa Kanta

Podczas rejsu opływa się ją dookoła. Sponad koron drzew wystaje dach królewieckiej katedry, w której obecnie znajduje się muzeum Kanta i sala koncertowa.

Most Miodowy

Jest to most przeznaczony dla pieszych, którym dostać się można na wyspę Kanta. Dawniej był mostem zwodzonym. Przepływając pod nim można zobaczyć pozostałości mechanizmu podnoszącego przęsła. 

W oddali widać Dom Sowietów, budynek zbudowany w miejscu, gdzie dawniej znajdował się krzyżacki Zamek Kólewiecki. Zamek, który nie oparł się zniszczeniom wojennym, po wojnie został rozebrany.  Dom Sowietów zaczęto budować w 1970 roku i do tej pory nie został wykorzystany. Niekorzystne bagniste niegdyś podłoże nie utrzymało konstrukcji budynku. Jak opowiadał nam nasz kapitan statku, ściany nie trzymają pionu.

Synagoga

Nową, żydowską  świątynię z kolorową elewacją  otwarto w 2018 roku. Zbudowano ją na miejscu  synagogi, którą stała w Królewcu  od 1896 roku. Została jednak spalona przez bojówkarzy nazistowskich w 1938 roku.

Most Jubileuszowy

Jest młodą konstrukcją łączącą brzegi Starej Pregoły od 2005 roku. Wybudowano go z okazji 750 rocznicy Królewca-Kaliningradu.  Ma długość 70 m i trzy przęsła. Przeznaczony jest do ruchu pieszego.

Most Jubileuszowy

Most Wysoki

Most Wysoki łączy dzielnicę Forstadt z wyspą Lomse . Tuż przy nim, nad samym brzegiem,  stoi niewielki, zabytkowy neogotycki budynek zbudowany z czerwonej cegły, dawny dom strażnika Wysokiego Mostu. Środkowa część mostu jest ruchoma, umożliwia przepływanie statkom z masztami.

Wysoki Most
Dom strażnika Wysokiego Mostu

W pogodny, słoneczny dzień, rejs statkiem po Pregole okazał się przyjemnym relaksem połączonym z poznawaniem historii miasta i jego kilku atrakcji.

Dodaj komentarz

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.